Entre Dos – ‘Hommage aan de tango!’
Datum/Tijd
wo 09 september 2026 | 14.00 - 15.00
Locatie: Goede Rede
carillon, MIDDAGconcert, tango
Swingend middagconcert met Adriaan Dropsie op gitaar en Karin Jochems op fluit. Intiem optreden in de kapel. Met carillonconcert vooraf.
MIDDAGCONCERT. De serie middagconcerten bestaat uit kleine concerten van een uur. De prijs is inclusief consumpties. Een compleet middagje uit!
Volwassenen: € 16,- Tot 18 jaar: € 5,- (incl. consumpties)
Toelichting op het programma
De tango ontstond aan het einde van de negentiende eeuw in de volkswijken van Buenos Aires, waar immigranten uit Europa een nieuw bestaan probeerden op te bouwen. In cafés, kleine theaters en dansgelegenheden kwamen uiteenlopende muzikale invloeden samen: Afrikaanse ritmes, inheemse muziek, de Cubaanse habanera, Spaanse flamenco en Europese volksmuziek. Uit die rijke mix ontstond een nieuwe, karaktervolle muziekstijl: de tango.
Wat begon als muziek van de straat groeide in de eerste decennia van de twintigste eeuw uit tot een internationaal fenomeen. Vanuit Argentinië veroverde de tango Europa, waar zij zelfs in de salons van Parijs en aan de Europese hoven populair werd.
In Hommage aan de tango! brengt Entre Dos een gevarieerd programma met zowel traditionele tango’s als Tango Nuevo. Muziek van Astor Piazzolla, de grote vernieuwer van het genre, wordt afgewisseld met eigen composities van gitarist Adriaan Dropsie. Samen vormen zij een eerbetoon aan een muziekstijl die passie, melancholie en levenslust op unieke wijze weet te verbinden.
Programma
- Astor Piazzolla – Bordel 1900
- Impressiones
- Tres Tangos
- Tríptico con sentimientos (hommage aan Astor Piazzolla)
- Tangos para gente amorosa
De musici
Entre Dos
Fluitiste Karin Jochems en gitarist Adriaan Dropsie vormen samen het duo Entre Dos. Al jarenlang treden zij op met een repertoire waarin eigen composities en werken van componisten als Astor Piazzolla, Joaquín Rodrigo, Francesco Molino, Mario Castelnuovo-Tedesco en Jacques Ibert samenkomen. De combinatie van fluit, altfluit, gitaar en octaafgitaar zorgt voor een warme en veelzijdige klankkleur.
Adriaan Dropsie studeerde klassiek gitaar aan het Brabants Conservatorium bij Balthazar Benítez en volgde masterclasses bij onder anderen Roberto Aussel en Abel Carlevaro. Naast uitvoerend musicus is hij actief als componist. In 2000 ontving hij als eerste buitenlander een erelidmaatschap van de Classic Guitar Club van de California State University Fullerton.
Karin Jochems-Basting studeerde aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht bij Abbie de Quant en volgde masterclasses bij gerenommeerde fluitisten als Aurèle Nicolet, William Bennett en Peter-Lukas Graf. Naast haar concertpraktijk is zij werkzaam als fluitdocente en maakt zij deel uit van het ART Ensemble.
De samenwerking tussen Karin en Adriaan resulteerde onder meer in de cd’s Encuentro, Impresiones en Cambios. Hun muziek kenmerkt zich door persoonlijke verhalen, lyrische melodieën en invloeden uit verschillende muzikale tradities. Een vierde album is momenteel in voorbereiding.
